معمار در آیینۀ اسما

نویسندگان

حسن ذوالفقارزاده

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی

چکیده

همۀ موجودات عالم آ یینۀ جمیع اسما و صفات الهی هستند و هر موجودی ظهور یک اسم و اسم همان معنا است. انسان معمار )جانشین الهی( دارندۀ صفت خلاقیت، فاعلیت و ولایت، طراح و ساما ن دهندۀ فضای حیات برای تعالی و تکامل انسا نها است، معمار (فاعل) با اسمای تقابلی جمالی و جلالیزیبا یی و عظمت لطف و قهر، طرح خود را به منصۀ ظهور م یرساند که، هر دو صفت جمالی و جلالیتحت ولایت الهی و تعامل معمار با هستی بروز و تجلی پیدا میکند. هر نقش و خیالی که مرا در نظر آید حُسنی و جمالی و جلالی بنماید 2 معمار مختار در فرایند طراحی با سه ابزار روحی، فکری، و حسی در اختیار خود و تحت افاضۀ خالق که فیضش به طور مطلق در همۀ مخلوقات جریان دارد و در تعامل با محیط، طرح خود را ابداع و خلق میکند. جهان را سر بسر آ یین های دان به هر یک ذره ای صد مهر تابان چو آیات است روشن گشته از ذات نگردد ذات او روشن ز آیات

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مطبوعات- آیینۀ حیات

از نشر نخستین شمارۀ روزنامۀ تاجیکی، یعنی بخارای شریف در ۱۱ مارس ۱۹۱۲م تا به امروز مطبوعات تاجیک راهی دشوار، ولی پرافتخار طی کرده است. تعداد روزنامه‌ها، مجله‌ها، مطبعه‌ها و آژانس‌های اطلاعاتی که تا به امروز در تاجیکستان ثبت شده، گواه آن است که استقلال و آزادی افکار برای رشد مطبوعات امکان‌های وسیع فراهم کرده و از‌همین‌روست که شمار نشریه‌های ادواری به‌تدریج زیاد و فضای اطلاعاتی جامعه کامل...

متن کامل

سازمان‌یافتگی جرایم در آیینۀ فقهه

سابقۀ سازمان‌یافتگی و ارتکاب جرایم به‌صورت گروهی را می‌توان به‌طور تقریبی با عمر خود جرایم مساوی دانست، اگرچه ارائۀ تعریف این نوع از جرایم و اعمال مجازات‌های سنگین‌تر نسبت به جرایم فردی برای آنها، سابقۀ چندانی ندارد و ضابطه‌مندی آن به ایام معاصر بازمی‌گردد. در تبیین معنا و مفهوم سازمان‌یافتگی و مصادیق جرایم سازمان‌یافته، تفاوت‌نظرهای زیادی میان حقوقدانان با یکدیگر از یک سو و با جرمشناسان از سوی...

متن کامل

گل در آیینۀ تأویلات ادب عرفانی

گل‌ در طول تاریخ بشر اهمیت بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته است. گل تجلی زیبایی است و در باور تأویلی عارفان و صوفیان، مظهر خداشناسی و توحید است؛ همچنین نمادی از معارف باطنی اهل معرفت و حقایق مکشوف روحانی آنان است. در این مقاله معانی تأویلی گل از دیدگاه عارفان و صوفیان بررسی می‌شود. مبانی معناگرایانه و تأویلی عارفان با عنصر خیال و رویکرد زیباآفرینی می‌آمیزد و همواره در آیینۀ ادبیات...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
صفه

جلد ۲۱، شماره ۵۳، صفحات ۰-۰

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023